1. Начало
  2. Общини и кметства
  3. Реформа в такса „битови отпадъци“: плащаме само за боклука, който изхвърляме

Реформа в такса „битови отпадъци“: плащаме само за боклука, който изхвърляме

Общини, държава и граждани трябва заедно да изградят система за разделно събиране, която да направи плащането справедливо и обвързано с реалното количество отпадък

Реформа в такса битови отпадъци: плащаме само за боклука, който изхвърляме

Силвия Георгиева, НСОРБ: 90% от изпълнението на тази задача зависи от държавната власт, ние с общините работим интензивно по въпроса от години

Защо е необходима реформа за управлението на отпадъците?

От 2017 година беше променен Закона за местните данъци и такси. В него беше записано, че общините нямат право да използват данъчната оценка, когато изчисляват такса битови отпадъци. Трябва да изчисляват по някакъв друг начин, който позволява да бъде измерено количеството, което изхвърля всяко домакинство и съответно да си плати само за това количество. Същото важи и за бизнеса. Много сте права, че това е изключително предизвикателна реформа. Самият факт, че я отлагаме вече от 2017 година насам е показателен, че това е трудна задача.

Как върви изпълнението?

Разбира се, Сдружението и общините работим изключително интензивно последните две години в подкрепа на общините да направят тази реформа, но тук много важно искам да кажа, това не е реформа, която общините могат да направят сами. Съществена част от задачата е на държавата. И не по-малко важен участник в цялата реформа са самите граждани.

С две думи да кажа какво представлява тази реформа - хората ще плащат таксата си забитови отпадъци или такса смет, както е по-популярна, само за боклука, който хвърлят в общата сива кофа. Боклука, който изхвърляме разделно, т.е. в жълтата, зелената или синята кофа е ресурс и за него не се е плаща такса.

Най-голямата задача сега е първо да обясним това на гражданите, да ги научим да събират разделно и да им създадем условия за това. Защото в момента няма условия, ако вие в дома си събирате разделно, да изхвърлите разделно събирания отпадък в кофа на не повече от 100 метра от вашия дом. Това е най-голямото предизвикателство.

90% от тази задача е извън компетенциите на общините и за това се случва много трудно и много бавно. През последните две години имаме известен напредък. Вече и държавата разбира, че трябва да бъде по-активен играч в тази задача, а не само да оставя на общините да се справят сами.

Велико Търново модернизира сградата на областната администрация с над 8,5 млн. лв.

Ние в НСОРБ към днешна дата имаме подготвени модели, които ще предоставим на общините следващата седмица за начина по който да организират системите си за управление в осем вида зони. Какви контейнери да има в една зона с високо строителство, с какви камиони да ги събираме, какви чипове да има на тези контейнери, за да претегляме количеството. Как да организираме системите в малките населени места, дали във всяка къща да сложим отделна кофа, която ще претегляме, или ще има няколко големи контейнера в едно малко населено място.

Всичко това вече сме подготвили. Ще предоставим на общините списъка с препоръки за видовете камиони, които трябва да се купят, за видовете контейнери, за честотата на извозване, тъй като сега това не се съобразява много. Контейнерите се вдигат независимо дали са пълни или празни, а това е разход.

Когато лидерите в строителния сектор избират партньор, те търсят качество, надеждност и дългосрочно доверие

Така че задачата е много комплексна. Тя няма да се реши с вълшебна пръчица от 1 януари. Ние ще поискаме преходен период в рамките на който общините да инвестират в тези нови системи, а държавата да подреди задачата с цветните контейнери, тъй като това е в нейните компетенции.