1. Начало
  2. Общини и кметства
  3. Бюрокрация натежава над Агенцията за обществените поръчки, заради изискването за предварителен контрол на поръчки за над 5 млн. лв.

Бюрокрация натежава над Агенцията за обществените поръчки, заради изискването за предварителен контрол на поръчки за над 5 млн. лв.

НСОРБ предлага да се вдигне прага за подлагане на процедурата, за да съумеят възложителите да спазят сроковете по проектите

Бюрокрация натежава над Агенцията за обществените поръчки, заради изискването за предварителен контрол на поръчки за над 5 млн. лв.

Националното сдружение на общините в Република България е най-голямата неправителствена организация в страната, в която членуват всички 265 български общини. Сдружението поддържа диалога между местното управление и защитава интересите на общините пред централната власт, държавните институции и обществото. Изпълнява активна дейност и на международно ниво. Изпълнява и проект УСПЕХ за техническа консултация, което е един от методите за справяне с административната тежест – едно от основните предизвикателства, които нарастват с всяка изминала година. Тези теми са предмет на разговора в интервюто на StroitelBg със Силвия Георгиева, изп.дир. на НСОРБ.

silvia georgieva nsrob

По ваше наблюдение, какви проблеми най-често срещат общините при подаването и изпълнението на проекти?

Освен административната тежест и множеството бюрократични процедури, които са известни на всички, проблемите не са се променили. Всеки следващ програмен период стават все повече, вместо да намаляват.

Нов проблем, който се появи през настоящата година, е едно изискване в Закона за обществените поръчки, което задължава всички възложители на публични средства, които имат процедури на стойност над 5 милиона лева, да ги изпращат в Агенцията за обществени поръчки за предварителен контрол на техническите спецификации, на критериите за подбор и на методиките за оценка. Вероятно можете да си представите какъв обем процедури изведнъж бяха изпратени в Агенцията за обществени поръчки. На база числата, които споменах по-рано, само проектите ни в ПВУ са 1300. Всеки от тях е на стойност над 5 милиона. Всички те трябва първо да бъдат проверени от експерти в Агенцията за обществени поръчки, които да ни позволят след това да обявим самата процедура. Срока на Агенцията да прегледа една поръчка е 14 работни дни, но има общини, които са си подали процедурите през януари и все още очакват одобрение.

Зам.-министър Дора Янкова: Санирането остава безплатно за хората, парите за самоучастие ще се спестят от домакинствата

Това е изключително голям проблем, предвид кратките срокове, в които трябва да реализираме строителството, особено на проектите ни по НПВУ. Ние като Сдружение предложихме вече на министъра на финансите и на заместник министър-председателя, господин Дончев, да се обсъди възможността за промяна в Закона за обществените поръчки, която да вдигне прага на предварителния контрол на поне на 15 милиона и да не е нужно по-малките процедури да минават през тази тежка бюрократична процедура, която затруднява Агенцията за обществените поръчки, тъй като техният експертен капацитет е силно ограничен. Решението е или рязко да бъде увеличен експертният капацитет, или да се вдигне прага на предварителния контрол. Това е най-същественият проблем, който през настоящата година имаме като спънка пред бързата реализация на проектите.

Как НСОРБ работи в посока намаляване на административната тежест?

Ние имаме вече доста дълъг опит и като организация и с общините в реализацията на европейските проекти. Колегите в общините, които отговарят за проекти, колегите от нашия екип, които се занимават с тази тематика са изключително опитни и много бързо виждаме новата бланка, новата буква или новото допълнително изискване, което е сложено някъде. Понякога успяваме много бързо да го премахнем. Друг път отнема повече време, но се стараем.

Наистина на ежедневна база имаме оперативна комуникация с всички централни администрации. Понякога още на експертно ниво успяваме да спрем някое ново безумно изискване. Друг път не успяваме, но като подкрепа за капацитета на общините мога да споделя един много добър пример, който имаме ние като организация и който може да се ползва и от други организации като нашата.

Вече за трети път получаваме техническа помощ от централната администрация, от програма техническа помощ. Това са европейски средства. Те се предоставят на НСОРБ, защото ние самите предоставяме консултантска помощ на общините, за да се справят с наистина големия обем проекти, които трябва да реализират с различни финансови инструменти през настоящия програмен период. Това е нашия проект, който се казва „УСПЕХ“.

Можете ли да отглеждате сукуленти на открито?

Чрез него ние подкрепяме конкретни общини по конкретни проекти на място. Избираме чрез обществени поръчки големи консултантски екипи с голям брой експерти, със скъпа експертиза, която общините обичайно не могат да си позволят да държат като служители или да наемат със собствени средства. Тези консултантски екипи пътуват, отиват на място, когато се налага, провеждат безброй работни срещи с всяка община, според заявеният от нея интерес за подкрепа.

Помагаме им с документациите за обществени поръчки, да правят финансови анализи, когато това се изисква. Разработват се конкретни проектни предложения, разработваме общински и стратегически документи, когато такива се изискват по някой закон. В предходния такъв проект 200 общини използваха тази услуга и самите управляващи органи и колегите от централната власт очитат този модел като много добре работещ, тъй като не се налага всяка община да кандидатства поотделно за техническа помощ.

Този модел се оцени добре и от Европейската комисия. Дори включително очакват от нас да разширим обхвата на тази помощ, която предоставяме към общините, което ще обсъждаме вече за следващите години.