1. Начало
  2. На фокус
  3. Започна работа тунелопробивната машина за изграждане на тунела за метрото през „Слатина“

Започна работа тунелопробивната машина за изграждане на тунела за метрото през „Слатина“

Васил Терзиев: Метрото е стратегически приоритет за града и е гръбнакът на транспорта

"Метрото е стратегически приоритет за града. Така е било при предишната администрация, така ще бъде и сега, надявам се така да бъде занапред, защото метрото е гръбнакът на транспорта в града и е тясно свързан с неговото развитие и амбициозните цели, които си поставяме, за да живеем в една по-хубава София." Това заяви кметът на София Васил Терзиев при официалния старт на работата на тунелопробивната машина за изграждането на метрото през „Слатина“.
"Метрото е това, което ни обединява всички, защото е свързано с развитието на нашия град", заяви също столичният кмет.

Терзиев благодари за положените усилия на предишната администрация на града по отношение на изграждането на метрото и увери, че работата тече с все по-бързи темпове. Работим за две нови отсечки, които са в процес на избор на изпълнител, в различен етап на проектиране са десет нови метростанции. Новите отсечки са: разширението по бул. “Царица Йоанна“ в "Люлин" към "Околовръстен път" и към „Студентски град“.

Работата продължава в срок и се надяваме всичко да приключи в срок през 2026 г. и 2027 г. за различните отсечки през „Подуяне“ и през „Слатина“. С всяка нова метростанция се увеличават и хората, които използват метро за ежедневните си придвижвания, посочи също Терзиев. Той информира, че за текущите проекти финансирането е осигурено и добави, че се надява и на добро сътрудничество с държавата, тъй като имаме нужда от подкрепа, защото метрото е стратегически обект за града.

Георги Илиев, кмет на район "Слатина", заяви, че метрото е от изключителна важност за района. Той подчерта, че се радва, когато проектите се случват малко по-бързо и даде пример с бул. “Шипченски проход", който е бил отворен два месеца преди срока. "Искрено съм благодарен и вярвам, че в рамките на предвидения срок ще успеем да се поздравим с пускането на метрото в експлоатация."

Тунелопробивната машина „Витоша” тежи 1 600 тона, дълга е около 86 метра и е широка 9,4 метра в диаметър. Това е приблизително ширината на тунела, в който ще се движат метровлаковете. Чрез нея строителството не създава обичайните затруднения. Механизираната тунелопробивната машина осигурява най-безопасната технология за пробиване на тунели в света. Ограничават се затрудненията в трафика, тъй като изграждането на тунела става без да се затварят улици за движение, освен на самите метростанции, докато се строят.

Машината е произведена специално за условията на проекта на софийското метро от водещата в тази област немска компания "Херенкнехт".

Превозването на едрогабаритните елементи на тунелопробивната машина до стартовата ѝ шахта под локалното платно на бул. „Цариградско шосе” срещу УМБАЛ „Св. Анна” започна през лятото и приключи през есента на м.г. Предвижда се машината да работи непрекъснато, на 3 смени, 24 часа на денонощие, 7 дни в седмицата, без да се влияе на живота в столицата, за да постига среден напредък по около 10 метра на ден в зависимост от условията. Машината влиза на станция със скорост от 35 мм на минута, като обичайната ѝ скорост е 80 мм в минута. Строителството на двупътния тунел трябва да приключи през втората половина на 2026 г., а цялата отсечка да бъде пусната в експлоатация през  2027 г., което ще даде възможност на 75 хиляди столичани да се придвижват по-удобно с бърз градски транспорт.

До метростанцията на бул. “Цариградско шосе“ ще бъде изграден и буферен паркинг за около 250 коли.

В момента се изграждат общо 10 метростанции в София. Продължава работата по още два участъка:

Разширение на метрото през „Подуяне“ с 3 км, където дейностите са изпълнени на 70% и се очаква участъкът да бъде пуснат в движение през 2026 г.

Изграждането на метростанция на бул. „Панчо Владигеров” в кв. „Обеля“ – очаква се да приключи през есента на 2026 г.
След реализацията на 10-те станции общата дължина на линиите на метрото ще достигне 61 км с 57 метростанции, а делът на метрото в системата на градския транспорт ще е около 50%, или над 650 хил. пътника дневно.

Като бъдещо развитие на метрото се предвижда разширение от "Люлин" към "Околовръстен път" и към "Студентски град".

На церемонията днес присъстваха Н.Пр. Посланикът на Турция у нас Мехмет Саит Уянък, заместник-кметовете на Столична община Илиян Павлов и Иван Василев, директорът на "Метрополитен" Стоян Братоев, председателят на Столичния общински съвет Цветомир Петров, общински съветници, представители на проектантски и строителни фирми, ангажирани с изграждането на метрото.