1. Начало
  2. На фокус
  3. Волуяк се превръща в ключов логистичен хъб за Югоизточна Европа

Волуяк се превръща в ключов логистичен хъб за Югоизточна Европа

Започна изграждането на първия частен интермодален терминал у нас, финансиран с над 8.5 млн. евро от ЕС

Волуяк се превръща в ключов логистичен хъб за Югоизточна Европа

Волуяк ще се утвърди като основен център на карго индустрията в България, заяви вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов по време на първата копка на Мултимодалната логистична платформа София-Запад – жп интермодален терминал Волуяк.

Проектът се реализира с европейско финансиране по Механизма за свързване на Европа 2021–2027 г., а бенефициент е частната компания „Трансекспрес“ ЕООД.

„Тук ще се товарят и разтоварват всички товари, които ще идват от юг за север, а в бъдеще – и от изток на запад, по развиващия се Коридор 8“, заяви Караджов. Той подчерта, че създаването на частен интермодален терминал ще допринесе за намаляване на трафика по пътищата, по-ниски нива на замърсяване и повече сигурност за участниците в движението.

„Колкото по-бързо се изгради този терминал, толкова по-добре за София – нямаме друго място, което да поеме влакове с дължина от 740 метра“, каза министърът.

инженер


Караджов подчерта, че за разлика от повечето мащабни инфраструктурни проекти в страната, този се реализира не от държавата, а от частна инициатива.

Главният изпълнителен директор на „Трансекспрес“ ЕООД Иван Петров посочи, че проектът ще има значим икономически ефект за района на Волуяк, включително повишаване на заетостта и увеличаване на обема на железопътните товари. Очаква се терминалът да обработва до 300 000 тона конвенционални товари и 70 000 интермодални единици годишно.



„Проектът преодолява ключово инфраструктурно препятствие и ще подобри ефективността на железопътния транспорт в съответствие с европейските цели за климатична неутралност до 2050 г.“, допълни Петров.



Индре Венкунайте от Европейската комисия и Изпълнителната агенция за климат, инфраструктура и околна среда (CINEA) отбеляза, че проектът е преминал през дълъг процес и пожела успешно завършване в рамките на предвидения срок от 29 месеца.

Финансирането в размер на 8 590 759 евро бе одобрено в края на юни 2022 г. Очаква се терминалът значително да подобри достъпа на регионалната индустрия до железопътен товарен транспорт и да улесни връзките между страните членки на ЕС.