Стив Морело: „Време е да плащаме за пътищата според това, което използваме“
Основателят на Route 66 Conseil за новия модел на пътно финансиране и бъдещето на пътната безопасност в Европа
„Време е да променим начина, по който плащаме за шофиране“
Стив Морело, основател и главен изпълнителен директор на Route 66 Conseil със седалище в Перпинян, Франция, споделя за участието си в международно събитие на IRF Global, посветено на бъдещето на пътното финансиране и безопасност.
„Имах честта да съдействам на IRF Global за организацията на събитието и бях основно отговорен за семинара за финансиране на пътищата, който се проведе на 14 октомври“, разказва Морело.
Той представя идеята за нова парадигма в плащането за шофиране – модел, базиран на реалното ползване, а не на данъка върху горивото:
„Вместо да плащаме данък върху горивото, трябва да плащаме според изминатите километри. Така всички водачи, включително тези с електромобили, ще участват справедливо в поддръжката на пътищата.“
Морело сравнява този модел с начина, по който хората плащат за вода и електроенергия – според реалното потребление.
Как моделът може да се приложи в България
Според експерта, България вероятно ще приеме електрическата мобилност по-бавно, но това ѝ дава шанс да се подготви с правилна финансова рамка.
„В Нова Зеландия и щата Хавай вече се прилага модел, базиран на изминатите километри. Така се компенсират липсващите приходи от данък върху горивото. България би могла да адаптира подобен подход.“
Уроци от Франция за по-безопасни пътища
Морело споделя и своя опит от Франция, където националната система за автоматичен контрол на скоростта значително е намалила произшествията.
„Още преди да започнем да налагаме глоби, средната скорост спадна и инцидентите намаляха. Днес във Франция има над 5000 стационарни и около 2000 мобилни камери, които спасяват човешки животи.“
Той вярва, че България върви в правилната посока, като предприема активни мерки за подобряване на пътната безопасност.
Бъдещето на Vision Zero в Европа
Морело е оптимист за развитието на европейската стратегия Vision Zero, чиято цел е да се елиминират смъртните случаи по пътищата.
„Виждам съгласуван план между държавите в ЕС и ООН. С подобрения, обучение и последователност Vision Zero ще продължи да напредва. Един изгубен живот е един живот повече.“
Как броят на автомобилите влияе на безопасността
„Колкото повече автомобили има на пътя, толкова по-трудно е да се изпреварва. Това намалява скоростта и риска от произшествия“, казва Морело.
Той дава пример с променливите ограничения на скоростта по натоварените магистрали, които допринасят за по-безопасно движение.
„София е прекрасен град“
В края на разговора Стив Морело добавя с усмивка:
„Никога не бях посещавал София – градът е изключително красив. Надявам се да се върна и да имам време да разгледам забележителностите.“
Заместник-министър Ренета Колева връчи призове на отличени компании на годишните награди на Камарата на строителите
Бензиностанции се включват в информационната кампания на Столична община
Бензиностанции се включват в информационната кампания на Столична община за ограниченията в нискоемисионната зона в центъра на София
Започна конференцията „Модели за устойчиво развитие на региона на запад от София“
Конференцията включва четири панела, които ще обхванат приоритетни теми за развитието на региона на запад от София