Проф. Костадин Топуров: Спазвайте нормите, но разсъждавайте като инженери при проектирането на мостове
Ръководителят на проектантска фирма твърди, че по-модерни професии от инженерството привличат младите хора

Проф. Топуров е бил дългогодишен преподавател в УАСГ. В момента, след пенсионирането си, ръководи собствена проектантска фирма. Работи основно в сферата на строителните конструкции – мостове, железопътни и пътни проекти, както и високо строителство. Проектантите в екипа ми са млади специалисти, с които работим активно.
Разкажете ни за днешното събитие, къде ви срещаме?
Основната идея на това събитие е да се споделя научен опит в инженерната общност – най-вече между специалистите, занимаващи се с мостови съоръжения. Междувременно да вметна, че и студентите участваха, канихме млади хора от строителния техникум. Дълго време организирахме инициативата. След това създадохме така наречената „Вечер на мостовете“ – събитие, което провеждаме два пъти годишно. Там се представят ограничен брой доклади, с по-популярен характер, насочени към по-широка публика. Форматът има двояко значение – и за споделяне на знания, и просто да се видим, да поддържаме контакт.
Новостите на тазгодишното 8-о издание на симпозиума по мостовете в УАСГ са свързани с прилагането на нови технологии, които вече навлизат и у нас. Наред с това има и иновации, свързани с граничните възможности на строителната техника. От теоретична гледна точка – правим критичен анализ на някои постановки и подходи.
А кои са най-сериозните предизвикателства?
Предизвикателствата са сериозни и глобални. В България – както и в Европа, и в САЩ – след Втората световна война се изградиха много мостови съоръжения. В последните десетилетия обаче поддръжката изостава. Дори в най-развитите страни не се отделя достатъчно внимание на експлоатацията и рехабилитацията на мостовете. Това крие реални рискове. Имаше трагични случаи – в Италия, на други места. Това е основното предизвикателство – как да подобрим поддръжката, как да предотвратим катастрофи.
Има ли чуждестранни примери за добра практика?
Германия е водеща в това отношение. Също и САЩ. Един интересен случай – в Ню Йорк дълги години ръководител на отдела по рехабилитация и поддръжка на мостове беше българин, пенсиониран професор, който в момента дори чете лекции в България. Това показва, че добрата експертиза се оценява и прилага. Разбира се, и в Германия проблемите не липсват – но има традиция и система.
Какви акценти бихте откроили във вашата презентация?
Презентацията ми е с по-теоретична насоченост. Основният акцент е, че сме длъжни да спазваме стандартите. Но когато имаме неясноти – трябва да направим обосновани екстраполации или да приложим алтернативни методи, така че да постигнем необходимата сигурност на конструкцията.
Нека поговорим и за „аварийния тип“ разрушения, например при къси колони.
Има характерен пример – земетресението в Кобе, Япония. Там се срутиха стотици метри естакади. Причината беше, че дълго време в проектирането на такива съоръжения се е наблягало на огъването, а проблемът със срязването се е неглижирал. При по-ниски конструкции с по-големи сечения, именно срязването, а не огъването, е основният механизъм на разрушение. Такива случаи има и при сгради. При земетресението в Свищов например имаше „меки долни етажи“, при които колони се срутиха именно заради срязване – т.нар. феномен „къса колона“.
А какви са ефектите от капацитивното проектиране?
Капацитивното проектиране цели да позволим на една стоманобетонна конструкция да се „повреди“ контролирано по време на силно земетресение, като допускаме образуване на пластични шарнири в определени зони. Но извън тези зони трябва да осигурим значително по-висока сигурност. Така се гарантира, че повредата ще бъде контролирана и няма да доведе до срутване.
Как се изчислява носимоспособността на мостово съоръжение?
Това е много общ въпрос. Ако говорим за сеизмични въздействия – използва се капацитивното проектиране. За останалите – действаме според изискванията на нормите. У нас задължително се прилага Еврокодът. Когато има неясноти в нормите, проектантът трябва да разсъждава и да търси решения, които да гарантират сигурността на конструкцията.
Какви са основните изводи от вашата презентация?
Отново ще ги повторя: спазвайте нормите, но разсъждавайте като инженери. Когато се налага – правете обосновани екстраполации в полза на сигурността на конструкцията.
Как виждате бъдещето на сектора?
В момента се наблюдава сериозно строителство и очаквам това да продължи. Качеството също се подобрява. Предизвикателството е да се внедрят по-масово нови или по-слабо използвани досега технологии – там, където има нужда. Друг ключов аспект е поддръжката и рехабилитацията на вече съществуващи съоръжения.
Има ли интерес сред младите към професията на мостов проектант?
Това е по-общ въпрос. Като ръководител на фирма – въпреки контактите с университети – все по-трудно намираме нови кадри. По-модерни професии привличат младите хора. Но все пак има млади инженери с голям потенциал и желание да се развиват – и това е обнадеждаващо.
ЗСК ООД - заводът за стоманобетонни конструкции е с утвърдени позиции на строителния пазар
Стоманобетонните конструкции могат да осигурят експлоатационен срок повече от 100 години
Годишните награди за строителство 2024 отличиха най-активните професионалисти в сектора
Проведе се годишната среща на строителния бранш
Столичната община започва основен ремонт на корекцията на р. Владайска от ул.”Камен Андреев” до бул.”Кн.Мария Луиза”
От изграждането на корекцията на реката до днес не е извършван основен ремонт на съоръжението