1. Начало
  2. На фокус
  3. Новите правила от 5 септември 2025 (в сила след публикуване в Държавен вестник)

Новите правила от 5 септември 2025 (в сила след публикуване в Държавен вестник)

Законодателните промени, обнародвани в началото на август, влизат в сила на 5 септември 2025. Те включват:

Новите правила от 5 септември 2025 (в сила след публикуване в Държавен вестник)
  • Тол камерите започват да измерват средна скорост по около 50 определени участъка по магистрали и скоростни пътища. Нарушителите ще получават електронен фиш
  • Максимални скорости:
    • Магистрали: 140 км/ч
    • Ускорени пътища: 120 км/ч
    • Междуградски и междуселски пътища: 90 км/ч
    • Градски зони: 50 км/ч, като се въвеждат зони с 20 и 30 км/ч в жилищни райони, около училища, детски градини и площадки
  • Санкции при превишение с над 40 км/ч извън населено място:
    • Глоба 600 лв.
    • Отнемане на книжката за 2 месеца
    • При повторно нарушение: 1 200 лв. и 3 месеца отнемане на книжката.
  • Обобщение на допълнителните мерки:
    • Глоба за преминаване на червено или неспиране на пешеходна пътека: 150 лв.
    • Забрана за технически преглед, ако има неплатени глоби/fишове
    • Електрическите тротинетки: до 25 км/ч, само през деня, в велоалея или до пътното платно; задължителна каска и регистрация; санкции за нарушения
    • Еднодневни винетки: предстои въвеждането им 6 месеца след обнародване, т.е. около февруари 2026
  • Общински камери вече могат да подават информация към МВР и да налагат санкции, а приходите от глобите ще се разпределят между общините и Фонд „Пътна безопасност“
  • Биантиини доклади: Държавната агенция „Безопасност на движението“ трябва да представя доклад на всеки шест месеца пред парламента

 

Какво означава „средна скорост“ и как ще работи контролът

  • Средна скорост = изминато разстояние, разделено на времето между двете камери (вход и изход на участъка)
  • Камерите работят на определени участъци, където скоростта е константна (обикновено 50–60 км/ч) — така се гарантира коректност на измерването
  • Преди въвеждане, част от експертите критикуваха системата: у нас има много знаци, които често променят скоростта, и това затруднява изчисляването на средната скорост
  • От онлайн форум (Reddit) има потребител, който споделя:

„Всички камери... имат грешка от 3 % по закон и глобите започват при превишение от 10 км/ч над лимита... на магистрала може да караш до 153 км/ч, без риск от фиш.“
Също така се отбелязва, че първите 50 контролирани участъка няма да включват автомагистралите „Хемус“ и „Струма“, но ще бъдат добавяни постепенно

 

Текуща (към началото на септември 2025) ситуация

Област

Статус

Законодателна рамка

В сила от 5 септември 2025

Камери за средна скорост

Частично активни — първоначално на избрани 50 участъка

Магистрални ограничения

140 км/ч — запазени

Изпълнение

Санкции започват месец след обнародване (около 5–7 сент.)

Обществена реакция

Смесена — оптимизъм за повишаване на безопасността, но и критики за сложността и честота на знаците

Мониторинг

Очакват се първите отчети от Държавната агенция по безопасност през следващите месеци

 

От 1 септември 2025 (а официално от 5 септември) започва историческа промяна в контрола на скоростта: въвежда се среден контрол на скоростта чрез тол и общински камери, повишават се санкциите и се осигурява по-строг контрол, с цел намаляване на пътнотранспортните произшествия. На този етап системата е в първоначална фаза — активирани са няколко контролни участъка, но пълното ѝ разгръщане предстои. Следи се изпълнението и ефектът чрез месечни и полугодишни доклади.