1. Начало
  2. На фокус
  3. Най-големият пътен възел в България ще бъде изграден по трасето Бяла – Велико Търново

Най-големият пътен възел в България ще бъде изграден по трасето Бяла – Велико Търново

Проектът за близо 3 млрд. лева включва тунели, виадукти и сложна инфраструктура, като целта е да се гарантира безопасно и качествено пътуване

Най-големият пътен възел в България ще бъде изграден по трасето Бяла – Велико Търново

Строителството на автомагистралната отсечка Бяла – Велико Търново изглежда скъпо, тъй като заданието е разширено с допълнителни пътни връзки и в него е отчетена инфлацията от последните години. Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов по време на парламентарния контрол. По думите му, проектът ще бъде завършен до края на тази или началото на следващата година, като се очаква Народното събрание да одобри финансирането за неговото изграждане.

Министър Иванов отговаря на въпрос на народния представител от ПП-ДБ Иван Белчев, свързан със строителството на пътната отсечка, част от бъдещата автомагистрала Русе – Велико Търново.

Процедурата по проекта е започнала още през 2021 г., а окончателният вариант е одобрен през есента на 2024 г. и не е разработен от настоящото правителство, уточни министърът.

Младите се ориентират към по-технологично напреднали професии

Прогнозната стойност на отсечката е съпоставима с тази на първия участък от магистралата, при който цената е 21,7 млн. лева на километър. Тя включва и инфлационна корекция, въпреки че съгласно условията на предходните правителства стойността не може да надвиши определените в обществената поръчка параметри.

Проектът предвижда изграждането на най-големия пътен възел, строен досега в България – елемент, който не е бил включен в първоначалната концепция. Сред заложените обекти са 12 виадукта с обща дължина 9 километра, 3 тунела (обща дължина – 2 км), 8 пътни възела (общо 20 км), както и 12 подлеза и надлеза, плюс още 13 съоръжения със селскостопанско предназначение. Цялата отсечка ще бъде реализирана в три подучастъка.

Оферти по обществената поръчка ще се приемат до 13 май 2025 г. Прогнозната стойност на проекта възлиза на 2,967 млрд. лева без ДДС, а срокът за изпълнение е 1770 календарни дни.

„Сумата е двойно по-висока от предходни търгове, но е сравнима с цените за пътно строителство в Германия. Затова и очакваме немско качество, спазване на сроковете и гарантиране на безопасно пътуване за гражданите“, подчерта Иван Белчев.