1. Начало
  2. На фокус
  3. Държавата трябва да субсидира железопътния транспорт, за да остане достъпен

Държавата трябва да субсидира железопътния транспорт, за да остане достъпен

Министър Гроздан Караджов: Новите влакове ще дойдат най-рано след 3-4 години, а сега БДЖ изпитва сериозен недостиг на вагони

Държавата трябва да субсидира железопътния транспорт, за да остане достъпен

Държавата трябва да субсидира железопътния транспорт, за да остане достъпен

Министър Гроздан Караджов: Новите влакове ще дойдат най-рано след 3-4 години, а сега БДЖ изпитва сериозен недостиг на вагони

Ако искаме железопътният транспорт да бъде на достъпни цени, държавата трябва да продължи да субсидира тази дейност. Това заяви вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов по време на днешния парламентарен блицконтрол.

Министър Караджов отговори на въпрос от народния представител Павлин Найденов от „Алианс за права и свободи“. Найденов подчерта, че през последните месеци са обявени обществени поръчки за 3-4 млрд. лв., предвиждащи закупуването на мотриси и инвестиции в железопътната инфраструктура, и поиска повече яснота как тези средства ще подобрят жп транспорта у нас.

„Договорът за обществена пътническа услуга за 1,4 млрд. лв. всъщност е за срок от 12 години. Той на практика е равен на сегашната субсидия, която държавата изплаща на „БДЖ-Пътнически превози“, умножена по 12“, поясни транспортният министър.

По думите му състоянието на подвижния състав е „изключително лошо“. Част от влаковете са на повече от 40 години и въпреки че в нормални условия не би трябвало да се движат, те се ремонтират и поддържат поради липса на достатъчно вагони. В момента недостигът е около 36-37 вагона, а до края на годината може да достигне 70.

За решаването на проблема министерството търси алтернативни решения. На 8 септември заместник-министърът по железопътен транспорт ще проведе срещи в Австрия за осигуряване на допълнителни вагони.

Заради недостига вече са спрени над 36 влака в три региона на страната, като техните мотриси са пренасочени към по-натоварени летни линии. Караджов уточни, че въпреки обявените поръчки за нови влакове, реалната им доставка може да се очаква най-рано след 3-4 години.