Нисковъглеродният 3D принтиран мост Diamanti дебютира във Венеция
Иновация, която комбинира устойчив бетон, изчислителен дизайн и роботизиран печат, за да създаде мост на бъдещето








Мостът Diamanti променя представата за съвременната инфраструктура, като съчетава нисковъглеродна бетонна технология, изчислителен дизайн и роботизиран 3D печат. Представен в рамките на изложбата „Време, пространство, съществуване“ на Венецианското архитектурно биенале, този модулен прототип демонстрира как архитектурата може да бъде едновременно ефективна и екологично устойчива.
Модулен дизайн и гъвкава конструкция

Изграден от девет взаимосвързани модула, всеки създаден чрез роботизиран 3D печат на бетон, мостът може да бъде сглобяван и разглобяван без постоянни свързващи материали. Това позволява лесно преместване, повторна употреба и адаптиране на конструкцията за различни ситуации – от временни инсталации до бързо разгръщане на инфраструктура.
Геометрия, вдъхновена от природата
Дизайнът следва принципите на фуникуларната геометрия – форма, която разпределя силите по естествени пътища на напрежение и компресия. Така се постига максимална носимоспособност с минимално количество материал. Допълнителната връзка със стоманени кабели прави сглобката напълно обратима и устойчива на бъдещи промени.
Зелен бетон с абсорбиране на CO₂
Материалът също е революционен – специална бетонна смес, обогатена с диатомична пръст, която повишава усвояването на въглероден диоксид с до 142% спрямо стандартния бетон. Благодарение на кухите антикластични повърхности и оптимизирания дизайн, за конструкцията са необходими 60% по-малко бетон и 81% по-малко стомана, отколкото при традиционни мостове със сходни размери.

От Венеция към Париж
Докато във Венеция бе показан 2,5-метров прототип, вече е тествана пълномащабна 9-метрова версия. Следващата стъпка е инсталация в реална среда – на Ил дьо ла Сите в Париж.
Зад проекта стои екип, ръководен от проф. Масуд Акбарзаде и Лабораторията за многостенни структури към Университета на Пенсилвания, в сътрудничество с компании като Vertico, Sika Group, Carsey3D и CERIB, както и академични партньори от Виланова и Ню Йорк.
Мостът Diamanti е пример за това как цифровите инструменти и устойчивите материали могат да създадат решения, които не само издържат изпитанието на времето, но и активно намаляват въглеродния отпечатък на строителството.
Строителство на нов двулентов мост в Мелник
Новостроящият мост се намира в непосредствена близост до т.нар. Римски мост в града
Община Карлово възстанови моста между селата Московец и Богдан
Единственият асфалтов път, който свързва село Богдан с общинския център Карлово и Подбалканския път, минава през този мост
Полага се хидроизолацията по пътната плоча на Дунав мост при Русе
Строително-монтажните дейности по българската част от 70-годишното съоръжение започнаха на 10 юли тази година